söndag 31 juli 2011

Kala fläcken

Det kan gott sägas med en gång:
Bourgogne är, om inte den vita, så snarare den ganska kala fläcken på min karta. Där görs så mycket som är så gott och inte bara de bästa utan även de bara hyggliga kan ligga till sig och bli riktigt stora upplevelser med åren.
Jag satt för en tid sedan på en middag där värden hade den goda smaken att servera ett pärlband med idel strålande gamla Bordeauxer. Alltigenom glada miner runt bordet, men för mig var den den verkliga pulshöjaren kvällens mogna röda Bourgogne. Rätt in i lustcentrum, liksom. Ändå är Bourgogne bedrövligt underrepresenterat i källaren och för mig ett av dessa "av" som så sällan blir.
Nåväl; dags för bot och bättring och vi tar tag i problemet med 2008 Nuits-Saint-Georges "Charmottes" från lilla firman Chauvenet-Chopin.


Kvällens vin är rätt slutet direkt ur flaskan men vaknar snart någorlunda till liv i kupan. En ganska lätt och ren doft av jordgubbar, blåbär, tallskog och fatrost tittar upp tillsammans med en knivsudd pinot-krydda.
Väl i munnen är vinet som förväntat slankt med blåbär, mineral, aningens kaffe och vanilj. Frisk syra och en hel del tanniner, tilsammans med ett ändå fortsatt slutet intryck gör att jag kommer att vänta med att öppna nästa flaska i alla fall fem år. Däremot har jag ett par 2007:or som ligger illa till för en snar jämförelse. Det känns som att det är ganska traditionellt vinifierat, utan överdriven eller kall maceration, så jag tror att det kommer att lagras fint.
I dagsläget är det här inget vin för kontemplationer, men till knaprigt ankbröst med ramslöksrisotto var det en bra match.
Han från Baltimore säger visst 90 p. Jag säger Gôut!
160 SEK på plats ifjol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar