söndag 16 oktober 2011

2005 Riesling Schoenenbourg, Mittnacht-Klack

Jag gillar verkligen Alsace. Förutom all god Riesling och det faktum att det ligger relativt nära Côtes-du-Råån, gillar jag att skillnaderna mellan alla olika terroirer så ofta återspeglas så uppenbart i vinerna, trots att avstånden mellan lägena är så små. När det gäller terroir-preferenser kan jag bara lugnt kostatera att jag är en kalk-kille. Riesling från Rosacker, Osterberg och Altenberg de Bergheim hamnar högt på min lista, medan Brands granit och Rangens vulkan lämnar mig mer kallsinnig. Dessutom gillar jag inte Schoenenbourg. Denna välrenommerade Grand Cru som övervakar Riquewihr ger Riesling med en distinkt ton som jag inte kan med. Det var under fjolårets resa i Alsace som jag upptäckte att de gånger jag var minst imponerad av ett vin stod det Schoenenbourg på etiketten. Jag vet inte om just Schoenenbourg har lite fetare jordmån eller om det beror på att det är en av de största Grand Cruerna, vilket skulle kunna ge utrymme för en större andel sämre sub-lägen. Att jag dessutom alltid har föredragit Trimbach före Hugel tycker jag gör att det klarnar ytterligare.
Hur som helst, i en omvänd kill your darlings-manöver hjälper vi idag Mittnacht-Klacks 2005 Riesling Schoenenbourg av med korken.


Vi får ett gyllengult vin i glaset och doften är generöst mättad av mogen nätmelon, cykelaffär, kryddor och rosor. Blint hade jag nog trillat dit och sagt Gewurtztraminer. I munnen märks i första hand den mjuka syran och det söta anslaget av melon, rosor och restsocker. Se'n kommer den där lite ler-fadda Schoenenbourg tonen. Eftersmaken är på gott och ont rätt kort.

Kombinationen av varma 2005, en valhänt hanterad restsötma och till råga på allt Schoenenbourg gör att det är helt OK att detta var sista flaskan. Köpt på plats 2010 för ca 13 EUR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar