lördag 9 juni 2012

2010 Etna Rosso, Tenuta delle Terre Nere

Efter den Sicilianska genomköraren i Köpenhamn i maj är min nyfikenhet på viner från Etna tänd. När då IV-Patrik tutar i rekommendationsluren blir det som att försöka släcka eld med fotogen. Vi beställer Tenuta delle Terre Neres 2010 Etna Rosso från Bosses och drar korken så fort vi får hem flaskorna.





Vi lägger näsan i blöt och drar in en ung bärig doft med toner av tobak och mynta. Lite (vad jag tror är) urspungstypiska apelsinskal och varm mineral hittar vi också, liksom en skön kryddpeppar.
I munnen är det bären som dominerar och det är verkligen fullt i korgen av blåbär, björnbär, körsbär och svarta vinbär. En härligt fruktig lakritston bygger tillsammans med fina tanniner och frisk men mjuk syra upp ett härligt drick- och matvänligt vin där jag är rädd att resten av flaskorna snart kommer att vara uppdruckna.


Den bäriga och kryddiga doften fick mig faktiskt att tänka på Zinfandel, men när jag provar öppet blir det oftast rätt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar