måndag 1 augusti 2011

18 timmar

Just den totala avsaknaden av karaktär är enligt vissa av mina vänner min allra bästa egenskap. Jag blev så nyfiken på gårdagskvällens 2008 Nuits-Saint-Georges att 18 timmar var allt jag klarade att hålla ut innan jag drog korken ur samma vin men ett år äldre. Alltså, plats på scen för:


2007 Nuits-Saint-Georges "Charmottes", Chauvenet-Chopin

Här har vi ett betydligt mer utvecklat vin. Inte bara året äldre utan framförallt format av den mer generösa årgången.
I den rätt stora och lätt volatila doften hittar vi mogna jordgubbar, körsbär, Karlssons klister och björn dito. Fatrosten känns väl avvägd, både i mängd och rostningsgrad. Det här är faktiskt himla charmigt.
2007:an fyller ut munnen betydligt mera och frukten är tillgänglig med i huvudsak körsbär. Syrorna är friska och tanninerna stadiga och ganska torra. Lite ceder tittar fram, men väldigt lite mineral.
Blint hade jag kunnat hamna i norra Italien, med den framträdande körsbärsfrukten och påtagliga syrorna.
Givetvis kommer 2007:an att nå sin topp betydligt tidigare är 2008:an, men stort blir det aldrig. Med dagens barnsliga charm dricker vi dock gärna upp de sista flaskorna snart.
Liksom 2008:an kostade detta ca 160 SEK på plats i fjol. Det vore väldigt kul att se hur 09:an presterar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar