torsdag 4 augusti 2011

2008 Côte de Rouffach Riesling, René Muré

Efter förra sommarens Alsace-runda är nog just Alsace-riesling från 2008 det sista jag behöver fylla på med. Men som jag tidigare nämnt här kanske det inte alltid är förnuft, logik och karaktär som styr mina inköp. Följdaktligen bar det sig inte bättre än att det helt plötsligt stod en 2008 Côte de Rouffach från René Muré hemma på köksbordet.

Firmans viner gjordes enligt uppgift länge i den ganska söta stilen, men sedan ca fem år tillbaka har man ändrat inriktning och eftersträvar torra druv- och terroirtypiska viner. Till detta, gjort av drygt 40-åriga stockar, har man använt naturjäst.

2008 var ett år som passar mig. Medan 2007 generellt gav friska druvor med en fantastisk mognad på grund av en lång och torr höst och där vinerna mera betecknas av rondör och generositet, blev 2008 ett år med mera syra, grepp och struktur. Därför blir jag ganska överraskad när denna 2008 doftar så stort och rikt av varm och mogen gul frukt, päron och vita persikor. Det är vidare slösande blommigt, där finns rabarber, ingefära och till och med en fin gräddighet. Lite skifferaktig mineral mumlar i bakgrunden, men just nu spelar den andrafiolen i doften. I munnen är vinet fylligare än de flesta -08:or* jag kommit i kontakt med och visst finns där några gram socker, men den klingande rena syran och mineralen som tydligt dyker upp i smaken, balanserar det hela supersnyggt. Eftersmaken är lång och ren och rider mot solnedgången med citrus och mineral i sadelväskorna.

Det här är ett vin som redan nu är i full balans, om man gillar drag i syrorna. Med tiden kommer den lilla sötman att helt försvinna för att bara hjälpa till att fylla ut kostymen och det kommer bli så snyggt. Att lyckas så väl med blygsamma 11,5% alkohol är imponerande.
Det borde snart vara dags för den första primör-surkålen i Alsace och det här hade passat perfekt till en rejäl omgång choucroute garnie. För priset 169 SEK fyller jag på. Det här är jätte-gôut!


*Med -08:or avses här viner från årgången 2008. Gôut förbehåller sig rätten att inte ha någon som helst åsikt om kroppskonstitutionen hos de boende i kungliga huvudstaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar