söndag 21 augusti 2011

Santé? Nä!


I bogsvallet av Billigt vins tråd om hiss eller diss är jag rädd att det följande är ett klart fall av det senare. Nåväl, bloggarens självpåtagna roll som konsumentupplysare kräver ändå att man minröjer lite. Don’t try this at home, folks…

Om man händelsevis skulle vara sugen på ett rött vin med relativt lätt kropp, eteriska aromer, transparent terroir, sval frukt och måttlig fathantering är ju Bourgogne ett av alternativen. Längst söderut i Côte de Beaune ligger kommunen Santenay, med kanske inget rykte alls, snarare än direkt dåligt. Lite enklare och, med Burgundiska mått mätt, grövre viner. Alltid spännande att prova en underdog. Fel! Nästan alltid spännande.



Direkt när jag häller upp 2009 1er Cru La Comme, Santenay från J-C Boisset stiger en doft av mörk, för att inte säga nattsvart, frukt ur glaset. Frukten får sällskap av massor av choklad, kaffe, vanilj och Ahlgrens bilar. Tjohej! Jag kollar en gång till på etiketten. Jodå; ”Grand vin de Bourgogne”. Knappast grabben.

I munnen väller den söta vaniljfrukten in och långtradar’n lastad med kaffe och choklad dånar in med en stoppsladd. Efter ett par modiga försök till, med lite frisk luft både till provare och vin, trappar frukten upp konflikten och antar en tydlig starkvinston. Rätt oväntat får jag nog ändå säga. Huga. Inte Gôut! Inte ett spår av varken terroir eller druvtypicitet.

Den som gillar tydligt nya-världen fläsk letar knappast efter Bourgogne och vill man ha fräschör, mineral och slankhet blir man som jag, besviken.

3 kommentarer:

  1. Överekat vin, absolut. Det kan nog ordna upp sig med tiden, men någon elegant lär det aldrig bli. Är det sådant man söker, så bör man iakta en viss skepsis när det gäller Boisset.

    Alla parametrarna du letar efter finns här:

    http://www.tryffelsvinet.se/1/1.0.1.0/8/1/?item=prod_prod-s1/1133&group=prod_prod_grp-s1/48

    SvaraRadera
  2. ps. Det är en hel del i Tryffelsvinets produktbeskrivning som inte stämmer:
    Stilen är inte modern. Inga nya franska fat används. Smaken är inte fyllig.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att den här eken kommer att integreras med tiden tyvärr. Alldeles för brutal för grundmaterialet.
    Skepsisen är härmed påkopplad när det gäller Boisé, jag menar Boisset...

    SvaraRadera